Shop By Vehicle

Cylinders and parts



101 Octane Cylindersats, 50cc , CPI 03- 2-T / Keew

688 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc , Kina-skoter 4-T

495 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc , Minarelli Liggande

673 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc , Minarelli Liggande

926 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc , Minarelli Stående

770 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc , Peugeot Liggande LC

Call for pricing

101 Octane Cylindersats, 50cc , Peugeot Stående Lu

673 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc , Piaggio / Gilera /

835 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc , Piaggio / Gilera,

688 kr incl tax

101 Octane Cylindersats, 50cc, Keeway 2-T, Avgasfl

612 kr incl tax

Airsal cylinder kit & cylinderhead 72,4cc Derbi Senda

1989 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc T6, CPI 03- 2

1437 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, CPI SM, SX

2146 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, Derbi Senda

1867 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, Minarelli Li

2019 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, Peugeot Ligg

1619 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, Peugeot Ligg

1321 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, Peugeot Ståe

1245 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, Piaggio / Gi

1245 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 50cc, Piaggio/ Gil

2019 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 69,5cc, CPI 03- 2T

1569 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 69,5cc, Peugeot St

2308 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 69,7cc, Minarelli

2125 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 69,7cc, Peugeot Li

1569 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 69,7cc, Peugeot St

1564 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 69,7cc, Piaggio /

1564 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock, 69,7cc, Piaggio/Gi

1812 kr incl tax

Airsal Cylinder kit & Head, 70,5cc, Minarelli AM6

When assembly on CPI SM/SX will not the oem exhaust fit

Call for pricing

Airsal Cylindersats & Topplock, 73,8cc, Kymco Supe

1518 kr incl tax

Airsal Cylindersats & Topplock,50cc, Minarelli Lig

1245 kr incl tax

Är din cylinder på din motorcykel, moped eller fyrhjuling sliten eller har den skurit?

Här hittar du prisvärda modellanpassade cylinderkit, pinnbultar, muttrar och vad som är bra att tänka på vid och före byte.

Har den skurit är det bra att tänka på följande:

För tvåtaktsmotorer:

Varför har den skurit? I flera fall har vi märkt att man glömmer ta reda på det. Gör man det och monterar en ny cylindersats är risken ganska stor att den skär igen. De vanligaste felen som gör att motorn skär är följande:

Om kolven skurit runt hela eller på fyra ställen på sidorna tyder det på att det varit för dåligt med smörjning, kylning eller bränsleblandning. Så om det har hänt kolla följande:

  1. För modeller som har separat tvåtakts oljetank med oljepump som pumpar i tvåtaktsolja är det vanligt att pumpen slutar fungera. Så före du startar med din nya cylindersats kolla att oljepumpen fungerar som den ska. Du hittar oljepumpar och information om hur du kollar att den fungerar här: Oljepumpar
  2. Är den vätskekyld kolla att vattenpumpen och kylsystemet fungerar som det ska. Här hittar du vattenpumpar och information om hur du gör det: Kylning. Är den fläktskyld kolla då att fläkten och kåporna runt cylindern är hela. Kolla också remmen om fläkten är remdriven. Är kåpan runt cylindern sönder eller sprucken läcker luften ut och det kyler inte som det ska.
  3. Om bränsle/luftblandningen är fel och den går för snålt kan också orsaka att den skär runt kjolarna på kolven. På modeller med förgasare behöver du kolla att det inte är smuts i något av munstyckena som gör att den får för lite bränsle. Har du bytt avgasrör, membran, insug eller något annat för att trimma den utan att bestyckat om förgasaren är det störst sannolikt att det är det som orsakat att den skurit. Här hittar du munstycken och information om hur du bestyckar och ställer in din förgasare: För modeller med insprutning behöver du kolla bränsletrycket och spridaren. Här hittar du bränslepumpar, spridare och information hur du kollar dem:
  4. Kolla också att inte vevstaken glappar upp och ner och att inte vevaxellagren glappar. Vevstakslagret kollar du genom att hålla i staken stadigt och dra den upp och trycka ner. Känner du att det finns ett glapp där behöver du byta den. Vevaxellagren kollar du enklast genom att ta bort svänghjulskåpan och trycka upp och ner svänghjulet för att känna om det finns glapp. Finns det glapp där behöver du byta vevaxellagren. Finns det glapp på vevstaken eller vevaxellagren byter vi alltid både vevaxellager och vevaxel eller vevstakssats. Då vevstakslagret och vevaxellagren har samma smörjning och rullat lika långt. Gör du inte det och hoppar över vevstakslagret eller vevaxellagren finns det stor risk att det du hoppar över går sönder inom snar framtid som gör att det skär igen.
  5. Om lagren glappar beror det oftast på att du kört med dåligt luftfilter eller smörjningen brustit. Det kan så klart också bara vara normalt slitage som orsakat att lagren börjat glappa om du kört väldigt långt utan att byta lager.

Oljepumpar och information hur du kollar den hittar du här: Oljepumpar
Luftfilter och information hittar du här: Luftfilter
Vevaxlar, vevaxellager och information hittar du här: Vevaxlar och ramlager
Övriga lager som till växellådan och information hittar du här: Motorlager

 

Om kolven är prickig uppe på toppen och kolvringarna är fastklämda har troligt vis vevstakslagret eller vevaxellagren börjat att gå sönder. Så om det har hänt kolla följande:

  1. Prickarna uppe på kolven orsakas oftast av att det lossnat bitar från vevstakslagret eller vevaxellagren som börjar åka runt inne i vevhuset som sedan åker upp på kolven. Så om det hänt behöver du kolla samma som ovan att inte vevstaken glappar upp och ner och att inte vevaxellagren glappar. Vevstakslagret kollar du genom att hålla i staken stadigt och dra den upp och trycka ner. Känner du att det finns ett glapp där behöver du byta den. Vevaxellagren kollar du enklast genom att ta bort svänghjulskåpan och trycka upp och ner svänghjulet för att känna om det finns glapp. Finns det glapp där behöver du byta vevaxellagren. Finns det glapp på vevstaken eller vevaxellagren byter vi alltid både vevaxellager och vevaxel eller vevstakssats. Då vevstakslagret och vevaxellagren har samma smörjning och rullat lika långt. Gör du inte det och hoppar över vevstakslagret eller vevaxellagren finns det stor risk att det du hoppar över går sönder inom snar framtid som gör att det skär igen.
  2. Om lagren gått sönder beror oftast på att du kört med dåligt luftfilter eller smörjningen brustit. Har din moped, motorcykel eller fyrhjuling separat tvåtakts oljetank med oljepump behöver du kolla att pumpen fungerar som den ska. Det kan så klart också bara vara normalt slitage som orsakat att lagren gått sönder om du kört väldigt långt utan att byta lager. 

    Oljepumpar och information hur du kollar den hittar du här: Oljepumpar
    Luftfilter och information hittar du här: Luftfilter
    Vevaxlar, vevaxellager och information hittar du här: Vevaxlar och ramlager
    Övriga lager som till växellådan och information hittar du här: Motorlager

     

 

För fyrtaktsmotorer:

Varför har den skurit? I flera fall har vi märkt att man glömmer ta reda på det. Gör man det och monterar en ny cylindersats är risken ganska stor att den skär igen. De vanligaste felen som gör att motorn skär är följande:

Det vanligaste om en fyrtaktare skär är du kört för långt med samma kolv. Det som oftast händer då är att kolven blir sliten och materialet uttröttat. Till slut spricker kolven och går sönder. Det andra är om det är något fel med smörjningen.

  1. Så om det hänt behöver du kolla samma som ovan att inte vevstaken glappar upp och ner och att inte vevaxellagren glappar. Vevstakslagret kollar du genom att hålla i staken stadigt och dra den upp och trycka ner. Känner du att det finns ett glapp där behöver du byta den. Vevaxellagren kollar du enklast genom att ta bort svänghjulskåpan och trycka upp och ner svänghjulet för att känna om det finns glapp. Finns det glapp där behöver du byta vevaxellagren. Finns det glapp på vevstaken eller vevaxellagren byter vi alltid både vevaxellager, vevaxel eller vevstakssats och kollar oljepumpen. Då vevstakslagret och vevaxellagren har samma smörjning och rullat lika långt. Gör du inte det och hoppar över vevstakslagret, vevaxellagren eller oljepumpen finns det stor risk att det du hoppar över går sönder inom snar framtid som gör att det skär igen.
  2. Känns vevstaken och vevaxellagren bra behöver du ändå kolla oljepumpen och se att det inte kommit smuts och spån i den från kolven som gått sönder. Ser den fin ut och inte har några repor kan du köra med samma. Hittar du repor på rotorn eller pumphuset behöver du byta pumpen också. Annars är det stor risk att du har för dåligt oljetryck som gör att den skär igen.
  3. Kolla också alla oljekanaler som går från pumpen ut i systemet. Är det smuts eller spån i dem som täpper till får motorn inte smörjning som gör att det skär igen.

    Oljepumpar och information hittar du här: Oljepumpar

    Hittar du inte vad du söker eller behöver hjälp med rådgivning/montering kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80 så hjälper vi dig.