Shop By Vehicle

Oil pumps



AM6 oil pump cover

233 kr incl tax

Fuel/oil hose blue 1,6mm

Sold per meter. 1pc=1m.

30 kr incl tax

Fuel/oil hose blue 3,2mm

Sold per meter. 1pc=1m.

49 kr incl tax

Dellorto AM6 oilpump

OEM: 5WX-E3100-11

1020 kr incl tax

Derbi oil pump

Call for pricing

Derbi oil pump cover

230 kr incl tax

Behöver du en ny oljepump till din cross/enduro, moped, motorcykel och fyrhjuling?

Vi har både original och modellanpassade oljepumpar och oljepumpsdrev. Vi har även oljepumpskåpor i olika färger och för dig som vill montera bort oljepumpen på din moped har vi oljepumpslock som täcker hålet efter du tagit bort den.

Om din motor har skurit behöver du kolla oljepumpen

Tvåtaktsmotorer med oljepumpar kollar vi på följande sätt:

För att kolla en mekanisk pump när den är monterad på motorn. Då kan börja med följande att ta bort slangen som kommer från oljetanken till pumpen för att se att det rinner olja fram till pumpen. Är det okej kan du stoppa tillbaka den och sedan ta bort den klena slangen som går till insuget och plugga hålet. Efter det kan du starta motorn på tomgång och vrida pumpen på fullt. Då ska det komma olja ur slangen. OBS ha inte i gång motorn länge då den inte får smörja när du kopplat bort oljepumpen. För att vara på säkra sidan kan du blanda olja i tanken före du gör det här testet. Kommer det inte olja ur slangen kan du montera bort pumpen. När pumpen är borta kan du dra runt motorn för att kolla om axeln som driver oljepumpen snurrar. Du kan också hålla tryck emot axeln medan du drar runt motorn. Snurrar axeln att du inte orkar hålla emot med fingret vet du att oljepumpsdrevet är okej och det är pumpen som är slut. Snurrar däremot inte axen behöver du ta bort motorkåpan den sitter i för att kolla drevet på baksidan som driver axeln.

Har du monterat bort pumpen och vill testa den löst. Då kan du koppla in att det kommer tvåtaktsolja från oljetanken till pumpen och sen dra runt den med en borrmaskin. Då ser du direkt om den pumpar upp olja till den klena slangen. Gör den inte det behöver du byta pumpen. På samma gång när du har pumpen är borta kan du dra runt motorn för att kolla om axeln som driver oljepumpen snurrar. Du kan också hålla tryck emot axeln medan du drar runt motorn. Snurrar axeln att du inte orkar hålla emot med fingret vet du att oljepumpsdrevet är okej. Snurrar däremot inte axen behöver du ta bort motorkåpan den sitter i för att kolla drevet på baksidan som driver axeln.

Oljepumpar för fyrtaktsmotorer kollar vi på följande sätt:

Har du pumpen monterad på motorn. Då kan du börja med att montera bort tändstiftet eller stiften att du kan dra runt motorn utan att starta. Efter det kan du koppla in en oljetrycksmätare för att mäta trycket medan du drar runt motorn. Du behöver kolla verkstadsmanualen för att se var du kopplar in oljetrycksmätaren och vad det ska vara för tryck.

Har du monterat bort oljepumpen och vill kolla den löst. Då kan du plocka isär den för att kolla att rotorn och pumphuset inte har några repor eller andra defekter. Är nästa grej att kolla att oljekanalerna är öppna. Det kan du göra genom att blåsa med tryckluft i kanalen vid oljepumpen och kolla att det kommer ut olja och luft dit kanalen leder.

Ska du renovera din motor på din moped, cross/enduro, motorcykel eller fyrhjuling? Här hittar du information om vad som kan vara bra att tänka på: Information motorrenovering

Hittar du inte vad du söker eller vill ha hjälp med rådgivning/montering kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80 så hjälper vi dig.