Shop By Vehicle

Sensors and buttons



Aixam stop light switch M10x1,25mm

243 kr incl tax

AM6 neutral switch

100 kr incl tax

Aprilia light switch

1032 kr incl tax

Aprilia light switch

AP8212763

962 kr incl tax

THETER SWITCH

304 kr incl tax

Light switch

139 kr incl tax

Light switch

1601 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

62 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

86 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

96 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

193 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

125 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

125 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

92 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

92 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

141 kr incl tax

Bromsljusbrytare

Bromsljusbrytare

329 kr incl tax

Bromsljusbrytare höger

Bromsljusbrytare höger

59 kr incl tax

Bronco Solenoid

213 kr incl tax

Bronco Solenoid

213 kr incl tax

Bronco Solenoid Can Am

334 kr incl tax

Bronco Solenoid Polaris

334 kr incl tax

Bronco Solenoid Polaris

334 kr incl tax

Bronco Solenoid Suzuki

364 kr incl tax

Bronco Solenoid Yamaha

415 kr incl tax

Bronco starter relay

12v med 30A säkring och 5 st kablar

324 kr incl tax

CPI throttle housing with start button

253 kr incl tax

Derbi Belysningsbrytare

Derbi Belysningsbrytare

880 kr incl tax

Derbi Light switch

672 kr incl tax

Derbi bromsljusbrytare

Derbi bromsljusbrytare

52 kr incl tax

Här har du lite tips och råd hur du felsöker dina sensorer/givare och brytare på din motorcykel, moped eller fyrhjuling.

Har du problem med att bromsljuset inte fungerar? Det vanligaste felet efter lampan är att bromsljusbrytaren/bromsljusgivaren slutat att fungera. Den kollar du enkelt med en multimetare. Du kopplar ur kablarna till bromsljusbrytaren och ställer multimetaren på Ohm och mäter mellan polerna. Den ska koppla ihop stiften att det kontaktar när du trycker på bromsen. Gör den inte det så är bromsljusbrytaren sönder.

Har du problem med att start eller stoppknappen inte fungerar? Den kollar du också enkelt med en multimätare samma som ovan. Du kopplar bort stopp/startknappens kablar och mäter mellan kablarna och trycker på knappen. Då ska dem kontakta. Gör dem inte det är knappen sönder. Mera instruktioner för att felsöka startsystemet hittar du här: Information om startsystemet

Vi erbjuder även dödmansgrepp. Om du inte redan har det på ditt fordon kan det vara värt att fundera på att koppla in. Det ger dig extra säkerhet att motorn stannar ifall du är med i en olycka. Det kan också vara en grej som kan strula som gör att det inte startar. Den mäter du också på samma sätt som ovan bara att du drar ur och sätter i kontakten medan du mäter. Viktigt att veta. Det finns två olika modeller av dödmansgrepp. Det finns en som kopplar isär kablarna när man drar ur kontakten och en annan som kopplar ihop. Du behöver kolla upp vilken av dem du behöver före du köper.

Vill du uppdatera din belysningsbrytare? Vi har fina universal belysningsbrytare som oftast är snyggare och mer slimmade än original. Vi har även prisvärda modellanpassade belysningsbrytare som är likvärdiga som original om du bara vill byta ut din som inte fungerar. Vill du mäta och kolla att det verkligen är det som är felet. Det kan du göra på samma sätt som stoppknappen ovan.

Fungerar inte neutrallampan? Det vanligaste är neutralgivaren/neutralsensorn. Den mäter du enkelt med en multimätare. Du kopplar bort kabeln/kablarna från den. Har du en neutralgivare med två kablar mäter du mellan polerna och lägger i neutral. Då ska den kontakta mellan polerna. Gör den inte det kan du byta givaren. Är den med ett enkelt stift kan du koppla bort kabeln och mäta mellan polen och jord. Den ska kontakta när du har i neutral. Gör den inte det kan du byta givaren.

Fäktbrytare/termostatgivare mäter du på samma sätt som neutrallampan ovan.

Problem men hastighetsmätaren att den lyser och fungerar som den ska men inte visar hastigheten? Oftast är det hastighetsmätare givaren/hastighetssensorn som är sönder. Har du en elektronisk givare/sensor kan du börja med att kolla om magneten givaren läser av är kvar. Det är vanligt att den kan lossna.  De flesta motorcyklar, mopeder och fyrhjulingar läser av en magnet men det finns vissa undantag där givaren läser direkt av bromsskivan. Är den kvar behöver du en mätare som kan mäta pulser. Det går inte med en vanlig multimeter. Det finns flera olika system för det så för att veta vilka värden den ska ha behöver man kolla manualen. Hittar du inte det kan du kontakta oss för rådgivning. Har du mekanisk givare med vajer så kan du enkelt skruva bort vajern ur hastighetsmätaren och efter det snurra på hjulet. Då ska vajern snurra uppe vid mätaren. Gör den inte det kan du montera bort vajern från givaren och dra ur vajern ur skalet för att kolla att den är hel. Är den hel vet du att givaren är sönder. Hastighetsmätarvajrar hittar du här: Vajrar och tillbehör

Har du en digital hastighetsmätare som blinkar eller hastigheten är ostadig och vandrar upp och ner medans du kör? Här hittar du information hur du felsköker den: Information om hastighetsmätare

Problem med tankmätaren? Det vanligaste är tankgivaren/tanksensorn. Vill du felsöka den kopplar du först ur kablarna till den. Du kan mäta med en vanlig multimeter med Ohm funktionen. Du mäter mellan kablarna du kopplade loss och drar upp flottören att det simulerar full tank då ska värdet på mätaren ändra. Sen sänker du den som simulerar att det är tom tank. Då ska värdet ändra igen. Kolla att värdet ändrar successivt att det inte hoppar på mitten eller någonstans. Ändrar värdet jämt och fint är givaren hel. Gör det inte det är den sönder och du kan byta den.

Vill du ha hjälp med att felsöka eller montering? Kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80