Shop By Vehicle

Carburetor parts and fuel injection



**Powercommander USB TNT1130

4474 kr incl tax

*Powercommander V GSX 1300 08- PTI

3219 kr incl tax

101 Octane throttle membran, Ø20mm

118 kr incl tax

Automatic choke

OEM: AP5RAR000045

268 kr incl tax

Bing float

282 kr incl tax

Bing float valve

Bing float valve

161 kr incl tax

Bing o-ring gasket for float housing

68110260

31 kr incl tax

Bing throttle cover gasket

23 kr incl tax

Bing plug 10x1mm

Bing plugg till spridarrör 10x1mm

25 kr incl tax

Fuel mixture screw red

253 kr incl tax

Choke cable PHBG 320mm

258 kr incl tax

Dellorto air mixture screw PHVA

71 kr incl tax

Dellorto choke repair kit PHBG

Dellorto choke rep kitt PHBG

121 kr incl tax

Dellorto choke repair kit PHVA

193 kr incl tax

Dellorto needle e-clip PHBN/PHVA

22 kr incl tax

Dellorto needle e-clip PHBG/PHBH/PHBL/PHF/PHSB/PHVB/VHSB/VHSH/VHST

26 kr incl tax

Dellorto air mixture skrew spring PHBN/PHVA/PHBE/PHBH/PHBL/PHF/PHM/VHB/VHST

15 kr incl tax

Dellorto float bowl kit PHBN / PHVA

Dellorto art. 53053.78

152 kr incl tax

Dellorto jet needle W9

Dellorto förgasar nål W9

119 kr incl tax

Dellorto air mixture skrew PHBG

74 kr incl tax

Dellorto air mixture skrew PHBN

61 kr incl tax

Dellorto manual choke PHBN

162 kr incl tax

Dellorto manual choke PHVA

122 kr incl tax

Dellorto gasket set PHBG

122 kr incl tax

Dellorto gasket set PHBN

121 kr incl tax

Dellorto gasket kit PHVA

Call for pricing

Dellorto PHBN choke repair kit

222 kr incl tax

Dellorto SHA förgasarfilter

Dellorto SHA förgasarfilter

35 kr incl tax

Dellorto SHA float gasket

Dellorto SHA packning till flottör

15 kr incl tax

Dellorto idle speed skrew PHBG

71 kr incl tax

Går din cross/enduro, motorcykel, moped, eller fyrhjuling dåligt eller startar den inte?

Ett bland de vanligaste problemen är bränsle relaterade problem. Nedan hittar du information om hur du felsöker det. Förutom hur du felsöker hittar du modellanpassade reparationssatser för förgasare, chokar, packningar, packningssatser, styrboxar för insprutning, spridare, vakuumpluggar, vajerböjar, trottelfjädrar, blandningsskruvar, tomgångskruvar, membran, flottörer, flottörventiler, brickor, o-ringar, nålar, nålsatser och emulsionsrör.

Felsökning av bränslesystem på din motorcykel, moped eller fyrhjuling: 

Startar inte din cross/enduro, motorcykel, moped eller fyrhjulingen över huvudtaget?

Det vanligaste problemet om ditt fordon inte startar är tändstiftet och det är alltid det första vi börjar med att byta om vi får in en moped, MC eller ATV som inte startar. Innan vi skruvar i det nya tändstiftet/tändstiften kollar vi om vi har en gnista. Det gör du genom att lägga i tändstiftet i tändhatten och lägga tändstiftet emot topplocket att det jordar. Efter det vrider man på tändningen och kör runt motorn med startmotorn, kicken eller dragstarten. Då ska man se en tydlig gnista från tändstiftet. OBS var försiktig att du inte rör vid tändstiftet eller tändhatten när du drar runt motorn. Gör du det kan du få en stöt. Visar det sig att den inte tänder då har du hittat felet varför den inte startar eller går på alla cylindrar om det är ett fordon med flera cylindrar. Här hittar du mera information om hur du felsöker tändningen: Felsökning tändning och laddning

Om den tänder och ändå inte startar:

Felsökning för cross/enduro, motorcyklar, mopeder, fyrhjulingar med förgasare:

Om den tänder kan du spraya in förgasarengöring i stifthålet och efter det skruva tillbaka tändstiftet och sedan testa starta. Startar den då vet du att den inte får bränsle. Nästa vi gör då är att kolla om det rinner bränsle från tanken till förgasaren. Det gör du genom att ta bort bränsle slangen från förgasaren och se om det rinner ur den när du lägger på kranen. Är det en vakuum styrd bränslekran kan du kolla här hur du felsöker den: Felsökning vakuumkran. Kommer det inte behöver du kolla bränslefiltret både slangfiltret och uppe i tanken om den har det. Om den inte har filter och det ändå inte kommer bensin behöver du rensa hålet i tanken och kranen. Här hittar du bränslefilter och information om det Bränslefilter.

Kommer det bränsle dit är nästa steg att montera bort förgasaren och montera isär den för att rengöra och kolla munstyckena. När du gör det är det viktigt att rengöra ordentligt och kolla att alla kanaler och munstycken är öppna. Jag brukar alltid ta munstycket och hålla det upp mot en lampa för att se om det kommer ljus igenom det och att hålet är runt och fint att man säkert ser att det är öppet. Jag brukar även ta en vajerbit som jag flätar upp och tar en tråd av för att dra igenom munstycket. Då vet du säkert att det är öppet. Borra inte upp munstyckena med en borr. Vill du slippa det kan du också köpa ett modellanpassat reparations kit för din förgasare som kommer komplett med munstycken och packningar. OBS dubbelkolla att det är samma storlekar på munstyckena som kommer med i kittet som sitter i sen tidigare. Motorcyklar, mopeder och fyrhjulingar som är levererade till olika länder har ofta olika munstycken. Kanalerna kollar jag genom att spraya in förgasarengöringsspray och kollar att det faktiskt kommer igenom på andra sidan dit kanalen leder. Kommer det inte igenom behöver du rensa kanalen. Var också noga med att rengöra flottörhuset. Lämnar du det och det är smuts kvar i det riskerar du att det åker upp och täpper till munstyckena igen. Många gånger måste jag skrapa bort avlagringar med en skruvmejsel. Har den automatisk choke behöver du mäta hur långt ut choke kolven sticker ut. Efter det mäter du ner i hålet i förgasaren där den sitter monterad. Då ska du få en mellanskillnad på omkring 1,5mm. Får du inget avstånd mellan choke kolven och botten är choken slut och du behöver byta den. Efter du gjort det vet du att den får bränsle och då ska den starta. Startar den ändå inte behöver du kolla membranet och insugsgummit. Information om hur du gör det hittar du här: Felsökning membran och insugsgummin

Felsökning för cross/enduro, motorcyklar, mopeder, fyrhjulingar med insprutning:

Jobbigaste med att felsöka motorcyklar med insprutning är att man behöver ha en diagnosdator med rätt program och kablar. Utan det kan man inte göra så mycket. Det första vi börjar med är att kolla om den tänder som ovan och efter det om det finns några felkoder med diagnostikdatorn. Finns det inga felkoder och den ändå inte startar kollar vi att den har rätt bränsletryck med en bränsletrycksmätare som vi kopplar in mellan bränslepumpen och spridarna/spridaren. Är trycket fel byter vi bränslepump och filter. Efter vi bytt det monterar vi bort spridaren och testar starta den med spridaren löst för att kolla spridarbilden. Blir det en fin dimma är den okej. Om det droppar och rinner är den också dålig. Det kollar vi även om bränsletrycket är bra och den inte startar. Är allt det ok och den har gnista kommer den att starta. Här hittar bränslepumpar och mer information: Bränslepumpar

Går den dåligt?

Om den gått bra men börjat gå sämre och sämre över tid. Är det vanligaste bränsleproblem. Det felsöker vi på samma sätt som ovan genom förgasarrengöring eller felsökning med diagnostikdator för modeller med insprutning. Har den börjat gå dåligt efter du bytt luftfilter eller avgassystem eller gjort något annat för att trimma motorn är det ett tecken på att du behöver bestycka om den om den har en förgasare eller mappa om den om du har insprutning. Information om bestyckning hittar du här: Bestyckning och munstycken

Mappa om den gör du enklast genom att köpa till Athena GET för cross/enduro cyklar eller Powecommander för landsvägshojar. Powercommander är det enklaste att jobba med själv då du enkelt kan justera den själv. Athena GET tillåter dig till och med att koppla ihop telefonen så du kan mappa om hojen med den. För att mappa om original styrboxen behöver man vara specialiserad på det.

Läcker din förgasare på din cross/enduro, motorcykel, moped eller fyrhjuling?

Många tror att det är packningarna som läcker. Men det vanligaste är att flottörventilen inte tätar mot sätet som gör att den flödar över som gör att det läcker ut på marken och i vissa fall fyller motorn med bensin. För att lösa det byter vi nålventil, sätet och o-ringen till sätet. Men på många förgasare är inte nålventilssätet löstagbart. Då har den inte heller en o-ring runt den. Om så är fallet tar vi lite Autosol och lägger på den nya nålventilen och snurrar den i sätet för att slipa upp en ny yta som den tätar emot. Gör du inte det och bara byter ventilen är det stor risk för att den börjar läcka igen. Finns det ingen ny nålventil att köpa förgasaren gör vi på samma sätt att slipar in den men använder den befintliga. Det lyckas oftast men det är säkrare att byta till en ny. I många av våra förgasar reparationssatser kommer det med packningar och nålventiler. Så om det finns en reparationssats till din förgasare är det bäst att ta en sådan då allt du behöver kommer med.

Hittar du inte vad du söker eller vill ha hjälp med rådgivning/felsökning kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80 så hjälper vi dig.