Shop By Vehicle

Ignition and charging



TNT Stator, CPI SM/SX

Cpi stator till sm

805 kr incl tax

**Powercommander USB TNT1130

4474 kr incl tax

*Powercommander V GSX 1300 08- PTI

3219 kr incl tax

101 Octane rectifier

132 kr incl tax

AB-6 Sparkplug

115 kr incl tax

AM6 Stator 12-pole

Am6 stator 12 polig

698 kr incl tax

AM6 flywheel for 12 pole stator

Call for pricing

AM6 woodruff key flywheel

1TL-E1545-00

23 kr incl tax

B10ECS Sparkplug

114 kr incl tax

B10EG Sparkplug

114 kr incl tax

B10EGV Sparkplug

186 kr incl tax

B8EG Sparkplug

117 kr incl tax

B8EGV Sparkplug

276 kr incl tax

B8HCS Sparkplug

98 kr incl tax

B9EGV Sparkplug

276 kr incl tax

BCPR7ET Sparkplug

110 kr incl tax

Beta RR 4T stator

006101200000

1002 kr incl tax

BKR7E Sparkplug

Call for pricing

BMR2A Sparkplug

117 kr incl tax

Boyer poinless ignition system for Triump and BSA models with single cylinder 6V

1113 kr incl tax

Boyer poinless ignition system for Yamaha XS650

1113 kr incl tax

BP5ES Sparkplug

49 kr incl tax

BP7HS Sparkplug

50 kr incl tax

BP8HS Sparkplug

46 kr incl tax

BPR4FS Sparkplug

60 kr incl tax

BPR6ES-11 Sparkplug

49 kr incl tax

BR4-LM Sparkplug

57 kr incl tax

BR6EB Sparkplug

61 kr incl tax

Bronco Bronco Tändspole Universal

253 kr incl tax

Bronco CDI-Box/ Tändspole Polaris

3340 kr incl tax

Har du problem med tändningen på din motorcykel, moped eller fyrhjuling?

Här hittar du delarna och information för att lösa problemet.

Nedan har du steg för steg vad vi gör för att åtgärda problem med tändningen.

  1. Det vanligaste problemet om ditt fordon inte startar är tändstiftet och det är alltid det första vi börjar med att byta om vi får in en moped, MC eller ATV som inte startar. Innan vi skruvar i det nya tändstiftet/tändstiften kollar vi om vi har en gnista. Det gör du genom att lägga i tändstiftet i tändhatten och lägga tändstiftet emot topplocket att det jordar. Efter det vrider man på tändningen och kör runt motorn med startmotorn, kicken eller dragstarten. Då ska man se en tydlig gnista från tändstiftet. OBS var försiktig att du inte rör vid tändstiftet eller tändhatten när du drar runt motorn. Gör du det kan du få en stöt. Visar det sig att den inte tänder då har du hittat felet varför den inte startar eller går på alla cylindrar om det är ett fordon med flera cylindrar. Då fortsätter vi med att felsökningen nedan. Ser du att du har en gnista och det ändå inte startar kan du läsa mera här hur du felsöker varför den inte startar: Felsökning förgasare/insprutning och bränslesystem
  1. Kolla stoppknappen och startlåset/tändningslåset. För att göra det behöver man kolla vilken kabel som är till stopp funktionen. Det kan man göra genom att kolla kopplingsschemat i manualen eller genom att följa vilken kabel som går från CDI boxen till stoppknappen och startlåset. Det finns olika system för stoppfunktionen som man felsöker på olika sätt. Men på de flesta fordon fungerar det genom att den jordar kabeln när man vrider av låset eller sätter på stoppen på styret. Det kan du mäta med en multimeter och kolla om den går i jord. Gör den det vet du att det är därför den inte tänder. Då kan du testa med att koppla ur startlåset och stoppknappen. Går den inte i jord då och den börjar tända då vet du att det är fel på antingen starlåset eller stoppknappen. Här hittar du nya Startlås och Stoppbrytare. Tänder den ändå inte och kabeln fortfarande går i jord. Då behöver du följa kabeln och kolla om det har nött hål i den någonstans så den tar i chassit att den börjat jorda där.
  1. Det nästa vi gör då är att skruva ur tändhatten och tändkabeln för att mäta om dem är okej. Det mäter man med en multimeter. Först mäter vi tändhatten att den har rätt Ohm värde. Värdet kan variera så det behöver man kolla i manualen från fordonstillverkaren. Men det vanligaste är 5 kiloohm. Tändkabeln ska vara direkt kontakt. Är det okej byter man kabeln eller tändhatten. Är det inte okej behöver man fortsätta felsöka.
  1. Efter det kollar vi om statorn/tändplattan och pickupen ger ut rätt värden. För att göra det behöver man ha en speciell mätare som mäter strömtopparna. En vanlig multimeter klarar tyvärr inte av det. Värdena kan också variera ganska mycket från fordon till fordon. Så det kollar vi alltid upp i manualen. Det finns också motorcyklar, mopeder och fyrhjulingar med många olika tändsystem så man behöver också kolla vilket system man har. Det får man också fram ur manualen. Det går även att mäta upp statorn med Ohm men vi brukar undvika det då vi märkt att det ibland ger missvisande svar. Mäter man vad den ger ut får man säkert reda på om den fungerar eller inte. I det här skedet av felsökningen brukar vi rekommendera att man lämnar in fordonen till oss så vi kan mäta upp det då vi har alla special mätare som krävs. Men har man kommit fram till att statorn är okej då fortsätter vi med följande.
  1. Kolla om du har en CDI box mellan statorn och tändspolen. Vissa modellar har CDI boxen inbyggd i tändspole. Har du ingen CDI box eller om den är inbyggd i tändspolen kan du i det här skedet byta den då du vet att kablarna är hela, statorns värden, tändkabeln och tändhatten är okej. Har du en separat CDI box behöver du mäta med samma special mätare som vi nämner ovan att den ger ut tillräckligt med ström vidare till tändspolen. Där behöver man också kolla vad värdet är i manualen.

Har du problem med laddningen på din moped, motorcykel eller fyrhjuling?

Så här felsöker vi det:

Vi börjar med att mäta vad statorn/tändplattan ger ut till voltregulatorn. Men här finns det många olika system så man behöver kolla manualen till fordonet hur man ska mäta det. Hittar du inte det i manualen eller vill ha hjälp med att veta hur det fungerar på din mc, atv eller moped. Då kan du kontakta oss. Vår kontaktinformation hittar du längst ner. Men om du kommit fram till att statorn laddar som den ska och kablarna är hela vet du att det är regulatorn som du behöver byta. Kommer du fram till att statorn inte ger rätt värden behöver du byta den. Men om det är den som är slut då är det värt att överväga om man ska byta voltregulatorn samtidigt. Då vi märkt att i vissa fall kan det vara att det blivit kortslutning i voltregulatorn som gjort att statorn blivit förstörd. Byter man inte den samtidigt och det är kortslutning i den riskerar man att den nya statorn också går sönder.

Hittar du inte delarna du söker? Eller har du ett fordon från en udda tillverkare som det är svårt att få tag på delar? Vi jobbat mycket med olika typer av tändsystem och laddningssystem så vi har tagit fram kopplingsschema för olika CDI boxar och regulatorer som är till en stor hjälp för att lösa problemet. Dessa produkter är markerade som universal som du enkelt kan filtrera på ovanför fordonsväljaren på sidan. Är du osäker på vad du har för system på din MC, ATV eller moped? Kontakta oss hjälper vi dig med vilken du ska välja.

Så det är inte helt enkelt med tändning och laddning. Vill du ha bättre hjälp eller boka tid till vår verkstad kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80 så kan vi ge dig mera exakta instruktioner baserat på vad du har för motorcykel, moped eller fyrhjuling.

Ska du göra en service på din cross/enduro, motorcykel, mopedbil eller fyrhjuling?

Det vanligaste man byter på en service är olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter och tändstift. Nedan hittar du produkterna och information om dem.

Oljefilter

Oljor & smörjmedel

Bränslefilter

Luftfilter och tillbehör