Shop By Vehicle

Jets



Baotian main jet 100

34 kr incl tax

Baotian main jet 103

32 kr incl tax

Baotian main jet 105

32 kr incl tax

Baotian munstycke 78

Baotian munstycke 78

32 kr incl tax

Baotian main jet 80

33 kr incl tax

Baotian main jet 82

32 kr incl tax

Baotian main jet 85

33 kr incl tax

Baotian main jet 88

32 kr incl tax

Baotian munstycke 90

Baotian munstycke 90

33 kr incl tax

Baotian munstycke 92

Baotian munstycke 92

32 kr incl tax

Baotian munstycke 95

34 kr incl tax

Baotian munstycke 98

Baotian munstycke 98

32 kr incl tax

Bing main jet # 46

120 kr incl tax

Bing main jet 44

71 kr incl tax

Dellorto chokemunstycke PHBG

Dellorto chokemunstycke PHBG

46 kr incl tax

Dellorto chokemunstycke PHBG

Dellorto chokemunstycke PHBG

46 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #100

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #105

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #110

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #115

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #120

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #125

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #130

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #135

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #140

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #145

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #150

30 kr incl tax

Dellorto Main jet 5mm #155

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #160

29 kr incl tax

Dellorto main jet 5mm #195

29 kr incl tax

Behöver du bestycka eller ställa in din förgasare på din moped, cross/enduro eller fyrhjuling?

Om du inte gjort några ändringar på din motor eller bytt avgasrör eller luftfilter behöver du sällan byta bestycka och byta munstycken. Om den börjat gå dåligt över tid är det oftast något annat som är fel då munstycken inte ändrar storlek över tid.

Har du bytt avgasrör eller något annat behöver du bestycka.

För tvåtaktare:

Bestyckar man enbart genom att lyssna på hur den går. Börja alltid med ett ganska stort munstycke som den går dåligt med och sedan jobba dig ner till ett som den går bra med. När den börjar gå riktigt rent och fint riskerar man ändå att den börjar gå snålt vid olika lufttemperaturer då syret varierar i luften. Så när vi kommit till ett munstycke den går helt rent med går vi upp en storlek så den ”pluddrar” lite på slutet när man gasar fullt stillastående. När man kör i väg på ettans växel kan den också göra det men sen när man växlar till tvåan och trean börjar den gå rent. Gör man så är man på den säkrare sidan. Går den för snålt kan motorn skära.

Efter det behöver man ställa in nålen och blandningsskruven. Många testar bara på fullt och glömmer nålen. Nålen styr bränslet från att du börjar gasa till 90%. Så är nålen på fel kan den gå snålt på halv gas som också kan leda till att motorn skär. För att ställa in nålen flyttar man clipset upp eller ner på nålen som gör att nålen åker högre eller lägre i trotteln/gaskolven. Flyttar du ner clipset på nålen åker nålen upp så den får mera bränsle. Flyttar du upp clipset på nålen åker nålen ner och den går snålare. Vi börjar alltid med att höja nålen fult sedan startar vi mopeden, motorcykeln eller fyrhjulingen i neutral drar på halv gas och lyssnar. Samma sak gäller här att den gärna kan ”pluddra” lite. Då är man på säkra sidan att den inte börjar gå snålt. Efter det testa kör i väg på halv gas. Börjar den gå rent och fint när du växlar till tvåan är det perfekt. Pluddrar den och går lite ojämnt i alla växlar behöver du sänka den steg för steg tills den börjar gå rent.

Blandningsskruven börjar vi med att ha den 1½ varv öppen och efter det justerar in den på tomgång. När den går bra på tomgång varvar vi upp motorn för att se att den svarar bra på gasen och trillar ner fint på tomgång. Gör den det har du prickat rätt. Räcker inte skruven till att den går bäst när du har den i botten eller fullt ut behöver du byta tomgångsmunstycke. Vissa förgasare har inget tomgångsmunstycke så före du funderar på det för mycket kolla att din förgasare verkligen har det. Har den inte men du behöver ändå justera det har man bara alternativet att borra. Måste man göra det behöver man verkligen vara säker på sin sak och ta små steg i taget då det inte går att backa till mindre efter man borrat. Många missar också och blandar ihop tomgångsmunstycket med choke munstycket. Så kolla att du verkligen är på rätt munstycke. Chokemunstycket har endast med mängden bensin den får när du har choken på vid kallstart. Går den bäst med blandningsskruven i botten behöver du lägga ett större tomgångsmunstycke eller om den går bäst när du har skruven fullt ute behöver du lägga ett mindre tomgångsmunstycke.

För fyrtaktare:

Fyrtaktare är betydligt svårare att bestycka genom att lyssna hur motorn går. Då det är näst intill omöjligt att höra om den går för snålt eller för fett. Det enklaste sättet är att koppla på en lambdamätare. Då ser du direkt på mätaren om den går för fett eller för snålt och kan justera därefter. Så vi använder oss alltid av det när vi bestyckar fyrtaktare. Då börjar vi med att gasa upp den fullt på stillastående i neutral för att kolla lambda värdet. Efter det byter vi huvudmunstycke till större eller mindre beroende på värdet. Vi sätter alltid att den går lite fett då det behövs mera när den går under belastning och vid kallare väder när det är mera syre i luften. När vi fått det på rätt fortsätter vi på samma sätt men på halvgas och kollar värdet igen. För att ställa in nålen flyttar man clipset upp eller ner på nålen som gör att nålen åker högre eller lägre i trotteln/gaskolven. Flyttar du ner clipset på nålen åker nålen upp så den får mera bränsle. Flyttar du upp clipset på nålen åker nålen ner och den går snålare. Till sist har vi den på tomgång och ställer in med blandningsskruven/skruvarna att lambavärdet blir rätt. Blandningsskruven börjar vi med att ha den 1½ varv öppen. Räcker inte skruven till att den går bäst när du har den i botten eller fullt ut behöver du byta tomgångsmunstycke. Vissa förgasare har inget tomgångsmunstycke så före du funderar på det för mycket kolla att din förgasare verkligen har det. Har den inte men du behöver ändå justera det har man bara alternativet att borra. Måste man göra det behöver man verkligen vara säker på sin sak och ta små steg i taget då det inte går att backa till mindre efter man borrat. Många missar också och blandar ihop tomgångsmunstycket med choke munstycket. Så kolla att du verkligen är på rätt munstycke. Chokemunstycket har endast med mängden bensin den får när du har choken på vid kallstart. Går den bäst med blandningsskruven i botten behöver du lägga ett större tomgångsmunstycke eller om den går bäst när du har skruven fullt ute behöver du lägga ett mindre tomgångsmunstycke.

Här hittar du mera information om hur du felsöker förgasaren och modellanpassade reparations kit som innehåller munstycken: Information förgasare och reparationskit

Hittar du inte vad du söker eller behöver hjälp med felsökning/rådgivning kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80 så hjälper vi dig.