Shop By Vehicle

Starter motor and parts



AM6 starer motor

AM6 startmotor

Call for pricing

Starter motor bendix

Call for pricing

Baotian starter

364 kr incl tax

Bronco Kolsats till Startmotor Polaris

101 kr incl tax

Bronco Solenoid

213 kr incl tax

Bronco Solenoid

213 kr incl tax

Bronco Solenoid Can Am

334 kr incl tax

Bronco Solenoid Polaris

334 kr incl tax

Bronco Solenoid Polaris

334 kr incl tax

Bronco Solenoid Suzuki

364 kr incl tax

Bronco Solenoid Yamaha

415 kr incl tax

Bronco starter relay

12v med 30A säkring och 5 st kablar

324 kr incl tax

PAWL KIT

Dragstart till skoter, rep sats

212 kr incl tax

Honda spring for starter coals

22 kr incl tax

Kimpex Solenoid Polaris

466 kr incl tax

BRUSH SET

Kolhållare komplett

566 kr incl tax

Coal set for cr650

461 kr incl tax

Linhai starter relay (solenoid)

Linhai startrelä

243 kr incl tax

Minarelli starter clutch

233 kr incl tax

Piaggio stjärnbricka

Piaggio stjärnbricka

146 kr incl tax

Sno-X Rewind start spring Rotax

212 kr incl tax

Sno-X Starter solenoid BRP

Sno-X Start solenoid BRP

384 kr incl tax

STARTER SOLENOID

SOLENOID

334 kr incl tax

Start koppling, Keeway 50cc 2-T

304 kr incl tax

SPRING

STARTFJÄDER ROTAX

212 kr incl tax

Starter clutch

Startkoppling

248 kr incl tax

Startermotor CC: 56,5mm 10t

Startmotor CC: 56,5mm 10t

405 kr incl tax

Starter cc: 60mm / 11t

268 kr incl tax

Starter motor for Kubota engines

2004 kr incl tax

Starter motor for Minarelli scooter engines 64,4mm CC / 10-teeths

395 kr incl tax

Fungerar inte din startmotor till din motorcykel, moped eller fyrhjuling?

Före du byter den är det bra om du kollar att det faktiskt är den som är sönder. I många fall är det något annat som är sönder.

Nedan hittar du information om hur vi felsöker startmotorn.

  1. Vi börjar alltid med att kolla om det finns tillräckligt med ström i batteriet. För att göra det lägger vi först batteriet på laddning tills det är fulladdat. Efter det gör vi ett belastningstest med en batteritestare. Får är resultatet godkänt fortsätter vi felsöka annars byter vi batteriet. Det går inte att mäta batteriet med en vanlig multimeter. Om du gör det och ser att det är 12v i batteriet som det ska vara så kan det ändå vara att det inte är tillräckligt med kapacitet i batteriet för att det ska orka med startmotorn. Därför behöver man göra det med en batteritestare som mäter batteriets spänning under belastning. Har du ingen batteritestare kan du koppla på startkablar från ett annat 12v batteri eller från bilen och efter det testa starta. Startar den då vet du att batteriet inte räcker till. Det spelar ingen roll hur stort batteriet du kopplar startkablar från bara det är 12v eller om det är från en bil med 12v.

 

  1. Klickar det när du trycker på knappen? Om det klickar tyder det på att startreläet/solenoiden är hel. Men man kan ändå inte helt säkert säga det utan att mäta. Det mäter du med en multimeter genom att ställa den på Ohm och mäta över de grova kablarna som kommer till startreläet samtidigt som du trycker på startknappen. När du trycker på knappen ska det leda ström igenom reläet emellan de grova kablarna. Leder det inte igenom är reläet slut. Leder det igenom kan du fortsätta att kolla 3an och behöver inte fortsätta läsa här. Är det helt tyst när du trycker på startknappen? Då behöver du kolla följande. Många fordon har startmotorn kopplad till neutrallägesgivaren, bromsljusbrytaren och sidostödsbrytaren. Så börja med att kolla om neutrallampan lyser, sidostödet är uppe och bromsljuset fungerar. Om den har någon av de funktionerna så klart. Fungerar det behöver du mäta med multimetaren om det kommer 12v till de två klena kablarna till reläet när du trycker på knappen. Om det gör det så fungerar knappen och styrningen till reläet och du kan byta reläet. Kommer det inte ström till reläet när du trycker på knappen behöver du kolla att det kommer ström till startknappen. Gör det inte det behöver du kolla att startlåset ger ut ström och efter det att det går igenom bromsljusbrytaren, sidostödsbrytaren och neutrallägesgivaren. Om den har de funktionerna. Hittar du t.ex att det inte kommer ström ut ur starlåset men att det kommer ström in i låset. Då vet du att låset är trasigt och behöver bytas. Du mäter alla sensorerna på samma sätt. Det kan också vara ett kabelbrott på vägen om det inte kommer fram ström till de olika givarna/låset.

 

  1. Reläet klickar och leder igenom. Då kan du mäta om det kommer ström på den grova kabeln som går till startmotorn samtidigt som du trycker på startknappen. Kommer det ström på den vet du att startmotorn är slut då den inte fungerar fast den får ström. Kommer det inte ström där har du kabelbrott på den grova kabeln som kommer från reläet eller på den grova kabeln som kommer från batteriet till reläet.

Behöver du hjälp med att felsöka eller råd? Kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80