Filtrera efter fordon

Koppling och tillbehör



"* EPI Variatorkit Mudder 28-29,5"" Can Am"

4453 kr inkl moms

"EPI SPORT Variatorkit Mudder Can Am 100 XMR 28-29

4231 kr inkl moms

* ULTIMAX UA ATV variatorrem

1468 kr inkl moms

**ULTIMAX UA ATV variatorrem Argo Avanger 8x8

1457 kr inkl moms

*EPI VARIATOR KIT Can Am 450 Outlander 2015-19

739 kr inkl moms

*EPI Variatorkit

3178 kr inkl moms

*Hinson Clutch Spring Hi-Temp Belleville KTM/HUSQV

860 kr inkl moms

*Hinson Fiber Clutch Plate kit, set of 8

1508 kr inkl moms

*Hinson Fiber Clutch Plate kit, set of 8

1508 kr inkl moms

*Hinson Lamellpaket (lameller+mellanskivor+fjädrar

2834 kr inkl moms

*Hinson Lamellpaket (lameller+mellanskivor+fjädrar

2915 kr inkl moms

*Hinson Lamellpaket (lameller+mellanskivor+fjädrar

2915 kr inkl moms

*Hinson Lamellpaket (lameller+mellanskivor+fjädrar

2915 kr inkl moms

*Hinson Slipper clutch kit KTM SX450F 13-14

13542 kr inkl moms

*VARIATOR SKYDD

354 kr inkl moms

101 Octane sekundärvariator Ø 112 mm inklusive trumma

1119 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Arctic

657 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Arctic

657 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Arctic

434 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Polari

577 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Polari

434 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Rotax

395 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Rotax

657 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Rotax

535 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Rotax

577 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Rotax

535 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Yamaha

212 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Yamaha

434 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Yamaha

535 kr inkl moms

All-Balls Kullager/Packboxsats variatoraxel Yamaha

758 kr inkl moms

Slirar kopplingen på din cross/enduro, moped, motorcykel eller fyrhjuling?

Här hittar du information om vad som är bra att tänka på när du ska felsöka eller byta koppling och produkter som modellanpassade kompletta lamellsatser, mellanskivor, kopplingsfjädrar, kopplingskorgar, skruvar till tryckfjädrar, kopplingskorgslager och muttrar.

Slirar din koppling på din cross/enduro, moped, motorcykel eller fyrhjuling med våt koppling?
I så fall är störst sannolikt dina lameller brända och behöver bytas. Men före du gör det kan du kolla vad du har för motorolja i den och för modeller med kopplingsvajer att det finns spel på den att den inte ligger på. Kolla att det inte är en bil olja. Det som skiljer biloljor med mc oljor är att i mc oljor finns det ämnen för kopplingen. Det har inte bil oljor då bilar oftast inte har våta kopplingar som motorcyklar har. Spelet på vajern behöver vara att kopplingshandtaget går in ungefär 3mm innan det drar i vajern. Om du har en mc olja eller testat att byta till en och du har spel på kopplingsvajern och det fortfarande slirar behöver du byta lameller, tryckfjädrar och kopplingskåpapackning. Men kolla också att mellanskivorna inte är missfärgade eller skeva. Kolla skevheten gör du enklast genom att lägga den på en glasskiva. Är dem skeva eller missfärgade behöver du byta dem också.

”Draggar” drar din koppling framåt fast du har den fullt intryckt?

Det beror oftast på att det nötts spår av lamellerna in i korgen. Det kollar du genom att se att det inte är en grop där varje lamell sitter. Korgen ska vara helt rak utan spår. Är det spår där fastnar lamellerna i spåren nar du kopplar ur som gör att den fortfarande drar framåt.

Har din koppling fastnat helt att det inte går att koppla ur?

Det vanligaste då är att lamellerna har klibbat ihop. Oftast löser problemet sig själv om du knuffar i väg dig och lägger i växel att du kommer i väg och efter det kör som vanligt men med kopplingen fullt intryckt och rycker lite med gasen. Då brukar det oftast släppa efter en bit. Men var försiktig när du gör det att det inte händer någon olycka då det inte är så enkelt at köra utan koppling. Det går så klart också att ta upp kopplingen och bryta isär lamellerna med en skruvmejsel också.

 Eller har du problem med variatorn eller remmen på din skoter, fyrhjuling, mopedbil eller snöskoter?

Vi har prisvärda modellanpassade variatorer, glidklackar, variatorkåpapackningar, variatorvikter, remmar och kopplingar.

Serva din variator och rem regelbundet enligt tillverkarens rekommendationer. Gör du inte slutar det oftast med onödigt dyra reparationer. Här har du steg för steg vad vi gör på en service.

  1. Börja med att ta bort primärvariatorn som sitter på vevaxeln efter det sekundärvariatorn som sitter på slutväxeln/växellådan.
  2. Kolla att remmen har rätt bredd enligt tillverkarens specifikationer som du hittar i manualen. Kolla också att den är jämt sliten längst med hela att det inte är mera nöt på ett och samma ställe. Böj också remmen för hand och kolla om du ser sprickor i den.
  3. Kolla att variatorvikterna är runda och fina. Ser du att någon är kantig eller att det nött igenom yttre plasten behöver du byta alla.
  4. Kolla glidklackarna på variatorskivan som vikterna glider emot. Är klackarna slitna behöver du byta dem.
  5. Kolla att hylsan i mitten på primärvariatorn glider fint i variatorn och att den inte glappar. Glappar den behöver du byta den och variatorn.
  6. Kolla sekundär kopplingen att det finns beläggning kvar att det inte nötts ner till metallen. Har det nötts ner till metallen eller om det är lite beläggning kvar behöver du byta koppling.
  7. Kolla lagret i sekundärkopplingen genom att snurra det med fingret för att känna att det inte hugger eller tuggar.
  8. Tryck ihop remskivorna på sekundärvariatorn för att känna att den flyter och inte kärvar. På mopeder går det att göra för hand. På fyrhjulingar, snöskotrar och mopedbilar behöver man kolla manualen hur man ska göra det. Men de flesta modeller har att man skruvar i två bultar som drar ihop sekundärvariatorn.
  9. Tvätta bort allt dam och smuts innanför motorkåpan och montera tillbaka variatorerna på samma sätt som du tog bort dem och byt variatorkåpapackningen till kåpan.

Vill du ändra hur din variator jobbar vid olika varvtal på din moped, fyrhjuling eller snöskoter?

För fyrhjulingar och snöskotrar finns det färdiga uppgraderings kit för olika ändamål som t.ex om du byter till större hjul på din fyrhjuling eller byter matta på din snöskoter.

Att ställa in variatorn är inte det enklaste då det finns många ändringar som går att göra som påverkar på olika sätt. Nedan hittar du lite information om det. Men om du är osäker på vad du ska göra eller vill uppnå kontakta oss så hjälper vi dig nå ditt mål.

Det första vi alltid börjar med är att byta till tyngre eller lättare vikter. Byter du till tyngre växlar variatorn upp snabbare och vid lägre varvtal. Byter du till lättare växlar den upp långsammare och vid högre varvtal.

Kolla att remmen går fullt upp på primärvariatorn. Går den inte fullt upp kan du byta till en kortare variatorbussning. Det gör att primärvariatorn går längre ihop så den trycker upp remmen högre som gör att du får högre topphastighet. Många mopeder har också en strypbricka i variatorn som gör att den inte går fullt ihop. Den går att ta bort.

På sekundärkopplingen går det att byta fjädrar till hårdare eller mjukare. Byter du till hårdare fjädrar krävs högre varv för kopplingen att slunga ut och greppa. Byter du till mjukare slungas den ut vid lägre varv.

På sekundärvariatorn går det också att byta tryckfjäder. Byter du till en hårdare fjäder växlar den ut långsammare och lägger du en mjukare växlar den ut snabbare.

Speciellt för skotrar med minarelli motorer som Yamaha använder i många är det första vi byter remskivan i sekundärvariatorn. Då spåren i originalet är böjda som gör att det blir en svacka på mitten. På remskivorna vi har är spåren raka som gör att den växlar upp linjärt rakt och fint utan någon svacka på mitten.

Hittar du inte vad du söker eller vill ha hjälp med montering/rådgivning kontakta oss på info@sweetbike.se eller ring oss på 018-418 27 80 så hjälper vi dig.